top of page

האם חשיפה לשמש הורגת ?

מסמך זה מבטא את הבנתי ודעתי  (בלבד) אין לראות במסמך זה הנחיה רפואית.

כל הקורא מסמך זה או מיישם משהו ממסמך זה עושה זאת על אחריותו.


יש סיכוי טוב שלפחות חלק מהמידע התקשורתי בנוגע לקרם הגנה והימנעות משמש הגיע אליכם. אבל למרות שלכאורה גוף עצום של ראיות קושרות חשיפה לשמש לסרטן העור, לא זו הסיבה!

מה שחסר בכל מחקר מדעי שנעשה אי פעם ומקשר חשיפה לשמש לסרטן הוא ראיה מוכחת כי אור השמש הוא הסיבה לכך!


לאחר כל כך הרבה שנים של דיווחים על קרינת שמש וסרטן העור, אין מחקר אחד שהוכיח באופן חד

האם חשיפה לשמש הורגת ?

משמעי שהשמש היא האשמה. למעשה, יש ראיות לכך שההגנה מחשיפה לשמש עלולה להיות הגורם למחלות רבות.


אפילו אלה שיש להם פוביית שמש מכירים בכך שלאור שמש יתרונות בריאותיים. אנשים עם רמות וויטמין D גבוהה נוטים להיות בריאים יותר. הם פחות סובלים מלחץ דם גבוה, סוכרת, שבץ או התקפי לב - למעשה, הם נוטים פחות למות בטרם עת.

זה מעורר תקווה לדעת כי תוסף ויטמין פשוט יכול להפחית גורמים למוות. עם זאת תוספים לא יכולים להוות תחליף לוויטמיןD  כמו חשיפה לאור השמש.

 

מחקרים רבים בדקו את ההשפעות של תוספי וויטמין D על הבריאות, אך התוצאות היו מאכזבות.

תוספי ויטמין D לא משתווים לאור השמש הטבעית.

מקרים של מחלות לב וכלי דם וחילוף חומרים גרוע אינם פוחתים כתוצאה מלקיחת ויטמין D בצורה אוראלית, נכון שזה יכול לשפר את בריאות העצם ואולי אף להועיל נגד צורות מסוימות של סרטן המעי, ויטמין D בטיפות או טבליות היא לא תרופת הפלא שרבים מאמינים שהיא.

היא מהווה חלק מהיתרונות הבריאותיים של השמש, אך לא כולם.


ויטמין D נקשר לרצפטורים ספציפיים, שמגדירים שרשרת אירועים שבהם חומרים רעילים רבים כולל תאי סרטן מנוטרלים. עם זאת, אם אין מספיק ויטמין D, המערכת החיסונית יכולה להיות המומה וסרטן יכול להתפתח. "זוהי אחת הסיבות לכך שלאנשים החיים קרוב לקו המשווה יש שכיחות נמוכה (או היעדר) של סרטן מאלה החיים במקומות רחוקים יותר מקו המשווה" .

אור השמש הוא יותר מאשר רק ויטמין D, תחמוצת חנקן ((Nitric Acid המיוצרת בגוף כתוצאה מחשיפה לשמש עשויה להתברר כמתווכת חשובה ביותר ליתרונות הבריאותיים של אור השמש. וכנראה שקיימים גם מנגנונים אחרים שאנחנו עוד לא יודעים עליהם.


אז אני יכולה לטעון, אם חשיפה מועטה לשמש יכולה להרוג אותי, מה עם סרטן עור ? איך אני יכולה לשקול את הסיכון לפתח סרטן עור מחשיפה לשמש מול היתרונות של קרני UV?


האם חשיפה לשמש הורגת ?

סקר של 30,000 נשים שוודית שנערך בשנת 1990 ונשאלו על החשיפה לשמש שלהן מצא כי אלה שנחשפו לשמש, 20 שנים לאחר מכן היו יותר בחיים מאלה שלא נחשפו לשמש. החוקרים חישבו כי שלושה אחוזים ממקרי המוות בשוודיה הם תוצאה של אי חשיפה מספיקה לשמש.


בנסיבות המתאימות, 10 עד 15 דקות של שמש על הידיים והרגליים כמה פעמים בשבוע יכול ליצור כמעט את כל הוויטמין D שאנחנו צריכים. למרבה הצער, "הנסיבות המתאימות" הן חמקמקות: העונה, השעה ביום, המיקום הגיאוגרפי, כיסוי עננים, ואפילו הזיהום משפיע על כמות קרינת UVB המגיעה לעור שלנו. מה עוד, שהייצור של ויטמיןD  מושפע מגיל (אנשים בני 65 ומעלה מייצרים רק כרבע מכמות הוויטמין מאשר אנשים בשנותה -20 שלהם).


צבע העור (לאמריקאים אפריקאים יש, בממוצע, כמחצית מכמות הוויטמין D בדמם מאמריקאים לבנים), שימוש בקרם הגנה מפריע לספיגת הוויטמין (אם כי לא כל המומחים מסכימים על המידה שבה קרם ההגנה מפריע לייצור ויטמין D הקשור לשמש).


צבע עור בהיר מאפשר חדירה עמוקה יותר של ידי קרניUV-B , בעוד שלבעלי עור כהה, קשה יותר לעבד את קרינת הUV-B ולייצור ויטמין D, מה שאומר שהם צריכים חשיפה ארוכה יותר לאור שמש מאשר בעלי עור בהיר.


10 סיבות למה אנחנו זקוקים לוויטמין D

1.    משפר את תפקוד השרירים

2.    מכהה את תחושת הרעב

3.    מגן על תפקוד הריאות

4.    מסייע בהורדת משקל

5.    מוריד לחץ דם

6.    מנטרל תאי סרטניים

7.    מפחית את הסיכון למחלת אלצהיימר

8.    מפחית סיכויי מוות

9.    משפיע על גנים רבים במניעת מחלות

10.   מפחית סיכויי לפיתוח אוסטיאופורוזיס.

 

הערה – השמש שולחת שני סוגי אורכי גל UVA ו UVB הגוף שלנו מייצר ויטמין D בעזרת קרני UVB.

השעות בהן קרינת ה UVB היא בשיא היא בין השעות 11:00 ל 15:00 .

מה שאנחנו שומעים כל הזמן זה להימנע מחשיפה לשמש בשעות האלה וכן להיחשף לשמש בשעות שבהן קרינת ה UVB היא נמוכה בבוקר ואחר הצהרים.

 

לשיקולכם !!!!

bottom of page